dexterocheli.blogg.se

Denna blogg handlar om mina två Chinese crested hanar Dexter och Eli, som är helsyskon och skiljer ca 1½ år mellan dom. Ni kommer att få följa vår vardag i text och bilder. Vi hittar alltid på något nytt om dagarna, sålänge det är fint väder ute!

Varför just Chinese crested dog?

Kategori: Allmänt, Dexter, Eli

Varför valde jag att skaffa just denna ras? 
Efter studenten så valde jag att skaffa hund, hade några månader innan börjar kolla vilken ras jag ville ha. Och ja, jag kom fram till att jag ville ha massor av olika raser, några av dom var Austrailian sheperd, amstaff, grand danois. Ingen av raserna verkade passa mig när jag väl började läsa på mer om dom. Just amstaff är en drömras jag alltid velat ha, men det är en så sjukdomsdrabbad ras så den valde jag bort snabbt. 
När jag kollade runt lite på blocket så sa mamma, men varför inte en kinesisk nakenhund? De är ju söta. Aldrig tänkte jag, inte den rasen! Men nyfikenheten slog in och jag var tvungen att kolla in rasen mer, och ju mer jag läste och prata med folk som äger rasen, dessto mer ville jag äga en!
Efter studenten hitta jag en uppfödare, och de hade en kull, där Dexter var den enda nakenhanen. Föll direkt på bild och bestämde mig för att kontakta uppfödaren. Knappt en vecka senare så stod jag som ägare till Dexter! Har aldrig ångrat mig en sekund valet av ras. 
 
Den 7;e juli kom Eli's kull. Jag och A hade pratat länge om att skaffa en till valp som sällskap till Dexter. När vi fick reda på att Dexters föräldrar skulle ha valpar igen så blev vi väldigt intresserade. Självklart blev det en nakenhane i kullen som vi föll för. Vi följde kullen hela tiden då vi fick en hel del bilder från uppfödaren. Efter många om och men besluta vi oss att inte köpa Eli, jag började jobba och vi kände att det är nog inte rätt tidpunkt pga vissa personliga saker. När Eli var 11v så va han fortfarande inte såld, uppfödaren kontakta oss och berätta de och skicka några bilder. Vi började då funder igen, ska vi köpa han? Några dagar senare så kontaktar uppfödaren mig igen, och berättar att det är en tjej som ska kolla på en valp från en annan kull och att hon även ville kolla på Eli. Vi bestämde oss väldigt snabbt att vi tar honom. Knappt en vecka senare hämtade vi honom, påväg hem till mina föräldrar. Lyckan var total, vi förälska oss i han direkt, han är så lik Dexter på alla möjliga sätt! (Fast bara mycket modigare!!). 
 
Hur reagerade Dexter på Eli''s hemkomst? De träffades hos uppfödaren, och första mötet gick inte alls som vi hade trott. Mer om deras första möte, hemfärden i bilen och när vi kom hem till mina föräldrar kommer i ett annat inlägg :).
 
 
 
Kommentera inlägget här: